Naar inhoud
Maatwerk in Chiptuning Zoek op model/merk

Wervelkleppen

Wervelkleppen ook wel inlaat- of swirlkleppen genoemd zijn een veel gehoord probleem onder garagisten, Digicar biedt uitkomst!

De inlaat- of wervelkleppen vervangen zijn vaak erg duur en tijdrovend. Digicar Engineering kan voor u deze reparatiekosten besparen. Door enkel een softwarematige aanpassing te realiseren waarbij we de werking en diagnose permanent uitschakelen! Let wel, de kleppen moeten mechanisch nog wel kunnen bewegen, zodat de computer deze in "volledig geopende stand" kan zetten.

Swirl- of wervelkleppen zorgen theoretisch gezien voor een beter en efficiënter koppelverloop. Aan de hand van de hoeveelheid ingespoten brandstof wordt er door de wervelkleppen de lengte van het inlaatsysteem bepaald. In de praktijk zal men niet of nauwelijks iets ervaren aan het karakter van de motor wanneer de werking van deze kleine vlinderkleppen worden stopgezet.

Kenmerken van defecte wervelkleppen

Problemen omtrent de wervelkleppen ontstaan regelmatig door roet- of koelvorming binnen in het spruitstuk. Hierdoor wordt er een mechanische weerstand opgebouwd, met als gevolg dat de wervelkleppen niet goed kunnen functioneren.

Tegenwoordig heeft iedere diesel last van roet- of koolvorming binnenin het spruitstuk. Dit wordt vaak veroorzaakt door de EGR-klep. De EGR-klep regelt weer de recirculatie van uitlaatgassen om NOx-gassen (Stikstofoxide) te reduceren. Doordat deze uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in gaan, gaat dit vaak gepaard met extreme roet- of koolaanslag in het spruitstuk.

Gevolg van problemen met wervelkleppen

In het ergste geval kunnen de wervelkleppen afbreken! De afgebroken klep kan dan in de cilinder van de motor terecht komen met als gevolg ernstige motorschade! De enige oplossing is dan vervangen of reviseren van de motor. Voorkomen is beter dan genezen, zorg dat u op tijd de problemen signaleert en wees alert op onderstaande symptomen.

Symptomen van defecte wervelkleppen:

  • Turbo(regeling) problemen
  • Storingsmeldingen op dashboard
  • Schokken/stotteren van de motor.
  • Weinig vermogen beschikbaar (noodloop-programma)
  • Extreem hoog brandstofverbruik
  • Foutcodes in storingsgeheugen
    • VAG P2015 'Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk, bank-1'
    • VAG P2009 'Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom'
    • VAG P2010 'Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom'

Oplossing voor defecte wervelkleppen

Voorkom dit probleem en laat tijdig de wervelkleppen softwarematig uitschakelen. Door de werking en diagnose weg te schrijven in de software worden de problemen permanent opgelost. Uiteraard met de gebruikelijke "levenslange garantie op de software!" Vragen over prijzen, mogelijkheden of informatie, neemt u dan gerust contact op met onze klantenservice; 0314-362525 of via ons contact formulier.

Het Digicar team staat graag voor u klaar!

Uitgebreid advies nodig?


Overzicht mogelijke foutcodes bij diagnose stellen:


VAG P2010 Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom signaal te sterk
VAG P2009 Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom signaal te zwak
VAG P2013 Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom signaal te sterk
VAG P2012 Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom, kortsluiting naar massa
VAG P2008 Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom, elektrische fout in circuit
VAG P2009 Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom, kortsluiting naar massa
VAG P2015 'Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk, bank-1'
VAG P2514 Event Data Recorder Verzoek, kortsluiting naar plus
VAG P2014 Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk bank-1, elektrische fout in circuit
VAG P2011 Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom, elektrische fout in circuit
VAG P2020 Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk bank-2, onaannemelijk signaal
VAG P2019 Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk bank-2, elektrische fout in circuit
VAG P2194 Brandstofverdeling Bank 2, systeem te rijk bij volle belasting
VAG P3241 Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, temperatuur te hoog
VAG P3242 Klep 2 Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, temperatuur te hoog
VAG P3199 Aansturing Klep 2 Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, onwaarschijnlijk signaal
VAG P3198 Aansturing Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, onwaarschijnlijk signaal
VAG P3139 Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, signaal buiten tolerantie
VAG P3134 Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, bovenste aanslag niet bereikt
VAG P3135 Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, onderste aanslag niet bereikt
VAG P3085 Aansturing Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom, elektrische fout
VAG P0607 Regelmodule, storing
VAG P1099 Aansturing Klep Inlaatspruitstuk voor Luchtstroming-aansturing, elektrische fout in circuit
VAG P1018 Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom
Mercedes 2530
Mercedes 2513
BMW 4DFF
BMW 4E04
BMW 4B14
BMW 4B04
BMW 4B09
BMW 4B0E
BMW 4B0F
BMW 4AF4
BMW 4AF9
BMW 4AFE
BMW 4AFF
BMW 4AE4
BMW 4152
BMW 4130
BMW 4141
BMW 4E19
BMW 4E1E
BMW 4E09
BMW 4E0E
BMW 4E0F
BMW 4E14
BMW 4ADE
BMW P1427
BMW P1425
BMW P1426
Opel 1110


Vraag direct een offerte aan!

Reviews

  • A. De Ruiter

    Bedankt voor de snelle en goede service! Erg blij met het resultaat

    Lees meer
  • Ford Kuga 1.6 ecoboost

    In augustus 2015 mijn Ford Kuga 1.6 ecoboost laten tunnen door garage Koopman-Brouwers in Wieringerwerf. De Kuga s´morgens gebracht en s´middags weer ...

    Lees meer
  • Fiat Camper

    Vandaag met de camper geweest. Lijkt er op dat het een hele verbetering geeft. Prima service, jammer dat de wachttijd wel even duurde.

    Lees meer
  • Citroën

    Op 12 Februari hebben de jongens van Digicar onze auto getuned. Dit op een laat verzoek van mij om dit uit te voeren bleken ze erg flexibel en mee te ...

    Lees meer
Bekijk alle reviews

Cookie-instellingen

Digicar maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren