Naar inhoud
240103 Digicar Roetfilter Heading 1748X649

Welkom 2024! We blikken terug op roetfilter problematiek 2023

We trappen 2024 af met roetfilters! In deze blog werpen we een terugblik op wat er precies vorig jaar in januari 2023 plaatsvond. Destijds werden er nieuwe regels van kracht voor de APK. Deze aanpassingen hadden voornamelijk betrekking op het roetfilter van talrijke voertuigen in het Nederlandse wagenpark. We blikken kort even terug op wat dit betekende voor Digicar en voor de eigenaren van dieselauto's in Nederland.

Roetfilter partners

Wegens het grote succes van onze revisielijn hebben we besloten dat we per 1 januari 2024 ons dienstenpakket verder gaan uitbreiden naar niet alleen Digicar, maar ook autobedrijven bij u in de regio! Autobedrijven kunnen zich aansluiten bij Digicar als roetfilter partner. Wie weet zit er binnenkort wel een Digicar roetfilter punt bij u in de buurt! Op deze manier kunnen we nog meer dieselrijders voordelig en met de juiste kennis van dienst zijn.

Maar, waarmee kunnen wij bij Digicar u allemaal van dienst zijn? Onderstaand, kort, al onze diensten op het gebied van roetfilter problematiek op een rij:

- Roetfilter reinigen inclusief de- en montage
- Roetfilter verwijderen (bij toegestane voorwaarden)
- Levering en montage revisie roetfilters
- Levering en montage nieuwe roetfilters
- Aanpassen / herstellen van aangepaste software omtrent roetfilters
- Herstelwerkzaamheden bij een verwijderd roetfilter
- Herstelwerkzaamheden bij een defect roetfilter
- Uitgebreide diagnose m.b.t. aanhoudende roetfilter problemen
- Uitgebreide diagnose en adviezen m.b.t. de werking van het roetfilter

APK regels sinds 1 januari 2023

Zoals bekend is de belangrijkste toevoeging aan de APK de zogenaamde deeltjesteller/deeltjestest. Hiervoor is een apparaat ontwikkelt die letterlijk de hoeveelheid roet- of fijnstofdeeltjes kan tellen die uit de uitlaat van een dieselauto komen. De controle is belangrijk omdat de overheid op deze manier beter kan handhaven op de uitstoot van auto’s. Hierdoor kan ook Nederland bijdragen aan de klimaatdoelen om stik- en fijnstof terug te dringen. Steeds meer landen dragen hier aan bij, denk hierbij bijvoorbeeld aan België, Duitsland en Zwitserland. Samen met Nederland waren dit de eerste landen waar de controle werd ingevoerd.

Bij de keuring wordt er gekeken naar de hoeveelheid deeltjes per kubieke centimeter (#/cm3) bij elke auto die af fabriek een roetfilter hoort te hebben en er zit een maximum aan van 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter voor een personenauto. Is deze grens overschreden? Dan is de auto afgekeurd op de werking van het roetfilter.
In Nederland zijn we momenteel behoorlijk coulant met de meting, in Duitsland en Zwitserland is de grens namelijk vastgesteld op maar 250.000 deeltjes. Hierbij wordt echter de meting wel beperkt tot Euro 5 en 6 motoren.

240103_Digicar-Roetfilter_LP-banner_01.jpg 240103_Digicar-Roetfilter_LP-banner_02.jpg


Wat betekende dit voor veel dieselrijders in Nederland?

Het afgelopen jaar hebben we bij Digicar heel veel bezitters van dieselvoertuigen verder geholpen. De meeste problemen die we tegen kwamen waren voertuigen die simpelweg een gebroken of gescheurd roetfilter hadden. Vaak rijden deze auto’s al langer met een defect roetfilter rond, maar door de wijziging in de APK komen deze defecten pas aan het licht. De oorzaak is dan meestal ook moeilijk te achterhalen. Soms heeft deze auto in het verleden een defect gehad welke als gevolg had dat het roetfilter defect is geraakt. Echter heeft een defect roetfilter geen negatief effect op de rijeigenschappen van de auto, enkel de uitstoot is hierbij het grote probleem.

Om de gestelde uitstoot eisen weer te kunnen waarborgen hebben deze voertuigen een goed werkend roetfilter nodig. Dit resulteerde in soms torenhoge kosten voor de dieselrijder. In sommige gevallen is het toegestaan om het roetfilter te verwijderen bij een dieselauto en vervolgens na een doorvermelding aan de RDW een kleine maandelijkse fijnstoftoeslag te betalen. Voor veel oudere voertuigen is dit financieel een interessante oplossing.

Voor de jongere voertuigen zal er een vervangend, nieuw of gereviseerd roetfilter geplaatst moeten worden en de eventuele aanvullende problemen of oorzaken opgelost worden. Deze kosten lopen soms behoorlijk hoog op. Bij Digicar hebben we een revisielijn opgestart voor roetfilters. Hiermee kunnen we de kosten aanzienlijk drukken en maken we het voor de meeste dieselrijders nog interessant om hun trouwe diesel te blijven rijden.

Graag advies op maat? Bel dan direct naar ons of stuur een whatsapp bericht naar 0314 – 36 25 25. Liever een mail sturen? Dat kan via het onderstaande contact formulier.

Complete roetfilter diagnose doorlopen?
Stoot de auto te veel deeltjes uit bij de APK?
Velden met een * zijn verplicht

Cookie-instellingen

Digicar maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren