Naar inhoud
Dpf Roetfilter Digicar

8 Tips om roetfilter problemen te voorkomen

‘’Wist u dat een gemiddeld roetfilter €1500,- kost en dat dit kan oplopen tot €4000,-? Voorkomen is beter dan genezen, toch?’’

Voor onze technici is het dagelijks werk om complexe roetfilter problemen adequaat op te lossen. Uiteraard zijn wij blij om klanten te voorzien van een oplossing bij structurele roetfilter problemen. Graag willen wij u als klant helpen om zulke problemen vóór te zijn, daarom 8 tips om roetfilter problemen te voorkomen!

1. Rijd niet te laag in toeren

Het nieuwe rijden stimuleert automobilisten om efficiënter om te gaan met rij- en reisgedrag. Echter blijkt uit de praktijk dat de nieuwe manier van rijden niet altijd goed is voor de motor. Veel bestuurders blijven veelal te laag in toeren rijden hierdoor komt het motorblok moeilijker op bedrijfstemperatuur. In gedachten houden dat een dieselmotor gemiddeld 15 tot 20 minuten nodig heeft voordat de motor echt warm is! Dit houdt in dat het koelwater en de motorolie dan pas echt op temperatuur is en gegarandeerd een goede smering heeft.

2. Langere afstanden afleggen

Door het afleggen van langere afstanden wordt de motor warmer en kan het regeneratieproces ook volledig afgemaakt worden. Wanneer dit proces constant wordt onderbroken, bijvoorbeeld door korte stukken te rijden zal het roetfilter/ DPF beduidend sneller verstopt raken! Onthoud dat wij klanten krijgen die pas bij 300.000 km problemen ervaren met het roetfilter en klanten die veel korte stukken rijden soms al met 40.000 km problemen met het roetfilter ervaren!

3. Stadsverkeer

Rijd niet alleen in de stad, hierdoor komt de motor niet voldoende op temperatuur. Maar nog veel belangrijker het regeneratieproces kan niet worden gestart.

4. Motorolie

Af-fabriek worden dieselmotoren, welke voorzien zijn van een roetfilter, gevuld met ‘’speciale’’ motorolie. Zogenaamde ‘’low-saps-olie’’. Wanneer een motor een beetje olie verbruikt, ontstaat normaal gesproken as bij verbranding. Bij genoemde low-saps-olie is dat minder en zal het roetfilter minder snel verstoppen met asresten (wat als residu overblijft na een regeneratie cyclus).

5. Korte afstanden

Voorkom korte stukjes rijden. Wanneer een auto gaat regenereren heeft de auto hier even de tijd voor nodig. Wanneer de auto tijdens de regeneratiecyclus wordt stil gezet wordt het regeneratieproces onderbroken en dus niet afgemaakt. Hierdoor ontstaan er sneller roetfilter problemen. Hier hebben bijvoorbeeld auto’s van taxi- en koeriersbedrijven hinder van.

6. Roetfilter controleren

Laat uw roetfilter bij een onderhoudsbeurt goed controleren. Dit kan uw garagist of Digicar doen door middel van diagnose-apparatuur. Dan wordt daadwerkelijk duidelijk hoe vol het roetfilter zit en/of (preventieve) roetfilter reiniging aan te raden is. Er zijn verschillende merken waaronder BMW die werken met een vervangingsinterval van 200.000 km, dit vertaald zich een melding/storing in de iDrive. Dit wil niet direct zeggen dat het roetfilter defect is, uit onze ervaring is gebleken dat veel bedrijven deze interval resetten zonder het roetfilter verder te controleren. Wees dus waakzaam dat het filter niet klakkeloos wordt gereset, wat ernstige gevolgen kan hebben voor het de motor.

7. Roetfilter verwijderen

Verschillende modellen en merken hebben last van structurele problemen omtrent het functioneren van roetfilter. Voor deze voertuigen is het mogelijk om het roetfilter te verwijderen. Dit is een permanente oplossing om problemen te voorkomen. Voorbeelden van auto’s waarbij deze problemen voorkomen zijn o.a. Volvo V50 1.6d, V50 2.0d, de Mazda 5 en 6. Er zitten kanttekeningen aan het verwijderen van uw roetfilter, laat u hierover voorafgaand goed informeren.

Roetfilter verwijderen

8. Roetfilter reinigen

Het roetfilter reinigen is een oplossing om het volle roetfilter weer schoon te maken. Dit wordt gedaan door uitgebreid diagnose en controles vooraf uit te voeren, reiniging middels perslucht- en vacuümcabine hierop optimaal af te stemmen en in een regeneratieoven waarbij het filter op hoge temperatuur wordt uitgebakken. Voor behoud van het roetfilter (en de motor) is het aan te bevelen preventief het roetfilter te reinigen. Hiermee worden roetfilter problemen voorkomen en de levensduur van het roetfilter aanzienlijk verlengd. Ook bij beginnende roetfilter problemen of het naderen van de vervangingstermijn (100.000 km tot 200.000 km), is roetfilter reinigen vaak nog een uitstekend alternatief en bovendien een stuk voordeliger dan het vervangen van een roetfilter!

Roetfilter Reinigen

Cookie-instellingen

Digicar maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren