Naar inhoud
Maatwerk in Chiptuning Zoek op model/merk

Waarom zou je een EGR klep uitschakelen en wat zijn de voor- en nadelen?

De EGR, wat staat voor Exhaust Gas Recirculation, is een systeem wat is ontwikkeld om de uitstoot van dieselauto’s lager te maken, zodat ze aan de Euro normen kunnen voldoen. Helaas is dit een systeem dat ook problemen met zich meeneemt. Digicar biedt verschillende oplossingen!

De EGR is een klep die uitlaatgassen terug de motor in stuurt. Hierdoor wordt ook de temperatuur van de uitlaatgassen lager, wat resulteert in een lager NOx gehalte. En dat is goed voor het milieu! Echter zit er ook een keerzijde aan de EGR klep. Doordat uitlaatgassen terug de motor in worden gestuurd, treedt daar in de loop der tijd vervuiling op. Deze vervuiling kan nadelige gevolgen hebben voor het verbruik en de prestaties van de auto.

EGR dicht aansturen of EGR volledig uitschakelen?

Softwaremodificaties omtrent de EGR kennen twee verschillende varianten. De eerste is het dicht aansturen van de klep. De EGR zal dan 100% van de tijd dicht aangestuurd worden door de computer. Het is in dit geval dus wel een vereiste dat er geen mechanische defecten zijn! Dit is een perfecte oplossing om vervuiling in de motor tegen te gaan.

Terug naar het blogoverzicht


Softwaremodificatie

Het buitenspel zetten van de EGR wordt doormiddel van een softwaremodificatie mogelijk gemaakt. Hier wordt in de motorcomputer een aanpassing gemaakt in de originele software. Al deze modificaties worden in eigen beheer ontwikkeld en worden per situatie, per auto optimaal afgesteld. Afhankelijk van het type EGR modificatie, kan het ook noodzakelijk zijn dat de EGR fysiek wordt afgedopt.

De tweede optie is het volledig uitschakelen van het EGR systeem. Dit is de mooiste optie wanneer er bijvoorbeeld storingen of defecten in het systeem aanwezig zijn. Naast een aanpassing in de software, moet de EGR klep ook afgedopt worden. Dit zorgt ervoor dat er geen uitlaatgassen terug de motor in kunnen. Op technisch vlak de beste en meest definitieve oplossing om EGR problemen tegen te gaan.

BLUEMOTION-TDI-motor-EGR-klep-oplossing.jpg

Voordelen EGR-klep uitschakelen

Enkel het dicht aansturen van de EGR klep biedt al voldoende voordelen, namelijk dat het vervuiling in de motor tegen gaat. Daarnaast assisteert de klep ook nog steeds tijdens het regeneratieproces van het roetfilter. Het volledige buitenspel zetten van de EGR heeft ook als voordeel dat vervanging of reiniging van de klep is uitgesloten. Op die manier zijn de onderhoudskosten voor de auto dus lager. Een ander bijkomend voordeel is dat het brandstofverbruik iets lager kan worden.

Nadelen van EGR-klep uitschakelen

Naast de vele voordelen, kent het uitschakelen van de EGR ook nadelen. Bij EURO 5 motoren bestaat er, in veel gevallen, de mogelijkheid om de EGR klep volledig buiten spel te zetten. Echter wordt deze EGR klep ook gebruikt tijdens het regeneratieproces van het roetfilter. Zo kan het dus zijn dat sommige auto’s eerder tegen roetfilterproblemen aanlopen, wanneer een EGR volledig is uitgeschakeld. Laat u in dat geval goed informeren, zodat u de juiste keus maakt.

Ervaart u klachten met de EGR klep van uw auto en bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op via +31(0)314-362525 of mail naar info@digicar.nl, wij staan u graag te woord!

Velden met een * zijn verplicht

Cookie-instellingen

Digicar maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren