Naar inhoud
Roetfilter 2000X461

Roetfilters: regenereren met vloeistoffen effectief?

Het is iets wat vele diesel-auto bezitters bezig houdt. Is het regenereren van een roetfilter middels vloeistoffen wel zo effectief, ook op de lange termijn?

De meeste dieselauto’s zijn vanaf bouwjaar 2006 uitgerust met een roetfilter. Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.

As blijft achter in het roetfilter. Elke keer dat een roetfilter regenereert blijft er een beetje as achter in het roetfilter. Dit kan er niet uit. Het regeneratieproces wordt aangestuurd door sensoren die meten hoe vol het roetfilter zit. Wanneer het gram-percentage te hoog is wordt het regeneratieproces gestart. Echter wanneer er teveel as in het roetfilter is opgeslagen zal het regeneratieproces steeds vaker starten om het gram-percentage omlaag te krijgen. Dit lukt niet aangezien as niet uit het filter kan.

Roetfilter reinigen middels vloeistoffen

Vloeistoffen om roetfilterproblemen te verhelpen. Kunnen vloeistoffen ervoor zorgen dat het as wat achter blijft in het roetfilter minder wordt? Veel producten dienen toegevoegd te worden aan de brandstof in de tank. Tijdens het regeneratieproces wordt de brandstof waaraan het middel is toegevoegd ingespoten. Producenten van deze middelen geven aan dat hun middel ervoor zorgt dat roetdeeltjes bij een lagere temperatuur verbranden, ook wordt geadviseerd het middel elke 7000 km toe te voegen aan de brandstof.

Conclusie

Met roetfilter additieven of schuim vermeldt men echter NIET of het as wordt verminderd of verwijderd. Er is maar één manier om as te verwijderen uit een roetfilter, door in tegengestelde richting van de uitlaatgassen het roetfilter machinaal te reinigen. Schuim of roetfilter additieven zullen dan niet helpen en werkt vaak a-van-rechts gezien er kans bestaat tot cementvorming in het roetfilter.

De middelen zijn effectief doordat roet bij een lagere temperatuur verbrand en daardoor een betere regeneratie wordt bereikt. Echter zal op den duur het roetfilter alsnog vol zitten met as. Om dit op te lossen zal het roetfilter vervangen of machinaal gereinigd moeten worden.

Benieuwd wat wij voor uw roetfilter kunnen betekenen? Laat bericht achter via ons contact formulier of bel met een van onze technici.

Cookie-instellingen

Digicar maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren