Naar inhoud
Walnut Blasting Inlaat Cleaning Digicar 1

Oorzaken van inlaat vervuiling

Inlaat vervuiling - U hoort het steeds vaker, directe brandstof injectie (na 2004) met extreme inlaat vervuiling! Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van inlaat vervuiling?

Moderne benzine motoren kenmerken zich aan buitensporige koolstofzetting inwendig in het inlaattraject. Dit wordt veroorzaakt doordat nieuwe benzine motoren zoals de TFSI, TSI en FSI van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda, de THP motoren van Peugeot en de TCE motoren van Renault gebruik maken van een zogeheten 'directe inspuiting'.

Bekijk de mogelijkheden omtrent inlaat reinigen >

Kenmerken van inlaat vervuiling

De problemen ontstaan bij benzinemotoren met directe injectie. Het grootste deel van de benzinemotoren vanaf 2004 heeft hier last van. Voorbeelden hiervan zijn VAG voertuigen met een TFSI, TSI of FSI motor, PSA THP motoren en TCE motoren van Renault.

De problemen kenmerken zich door de volgende problemen:

- Late reactie op gaspedaal
- Storingen in het dashboard
- Onregelmatig stationair lopen
- Hoger brandstofverbruik
- Minder vermogen

Zelf achterhalen of uw auto beschikt over directe of indirecte injectie blijft lastig. Vaak is er op motorcode al wel heel wat te vinden op internet. Heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op! Wij informeren u graag over alle opties voor uw auto.



Oplossing-inlaat-vervuiling-intake-stralen.jpg

Oorzaken inlaat vervuiling

Inlaatvervuiling is een hardnekkig probleem bij benzinemotoren die beschikken over directe injectie. Dit houdt in dat de brandstof direct in de verbrandingskamer wordt ingespoten. De brandstof komt dus niet langs de inlaatkleppen. Door deze constructie kan aanslag zich ophopen op de inlaatkanalen en -kleppen. Deze aanslag creëert een vernauwing in de luchtkanalen, waardoor er minder zuurstof in de motor komt. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken die óók inlaat vervuiling veroorzaken:

1. Carterontluchting

De carterontluchting zorgt voor het neerslaan van oliedampen op de inlaatkleppen, in combinatie met de hoge temperaturen bouwt er zich een harde koolafzetting op in het inlaattraject. Bij een indirect ingespoten benzine motor (ook wel Port injectie of multipoint injectie genoemd) doet deze vervuiling zich nagenoeg niet voor omdat de brandstof achter de klep word ingespoten. Het mengsel van brandstof wat langs de kleppen komt zorgt voor een constante reiniging van de inlaatkleppen.

Er zijn chemische lapmiddelen die als toevoeging dienen aan de brandstof, dit biedt niet het gewenste resultaat bij nieuwe (direct ingespoten) benzinemotoren, aangezien deze vloeistoffen niet in de inlaat komen en dus de inlaatkleppen niet reinigen.

2. 'Het nieuwe rijden'

Naast alle nieuwe milieutechnieken die worden toegepast in moderne benzinemotoren bent u als bestuurder ook mede verantwoordelijk voor de vervuiling in het inlaattraject. Doordat er bestuurders vaak met lage belasting dus een laag toerental rijden is de motor niet in staat vervuiling tegen te gaan, waardoor de inlaat verder vervuild raakt.

3. Carterventilatie

De carterventilatie speelt een grote rol bij het vervuilen van het inlaattraject. Dit wordt veroorzaakt doordat de carterdampen als milieu-eis verplicht weer mee verbrandt moeten worden en niet gewoon in de open lucht geventileerd mogen worden. Hierdoor vormt er zich aanslag op de kleppen als gevolg van carterdampen die op de hete kleppen neerslaan.

4. EGR-klep

Naast de vervuiling die de caterventilatie veroorzaakt wordt de koolafzetting ook mede veroorzaakt door de EGR klep (Exhaust gas recirculation). Doordat er constant gebruikte uitlaatgassen terug worden gevoerd richting verbrandingskamer om zodoende tot een lagere uitlaatgas emissie te komen, vervuilt het inlaattraject. deze methode is als milieu onderdeel geïntroduceerd maar zorgt voor roet/koolaanslag in o.a het inlaattraject van uw motor.

Uw inlaat 'onderhouden'

Om hardnekkige vervuiling in de toekomst te voorkomen, biedt Digicar ook een andere oplossing. Naast het stralen met walnootgranulaat, is er ook de mogelijkheid om de inlaat chemisch te reinigen. Een uitstekende oplossing wanneer er nog geen hardnekkige klachten zijn, of wanneer de inlaat recentelijk is voorzien van Walnut Blasting.

Uw inlaat professioneel laten reinigen?

Heeft u een benzine motor met een directe brandstof injectie (na 2004) en merkt u dat uw auto minder motorvermogen heeft, hoger brandstofverbruik, motorstoringen of zelfs onregelmatig lopen van de motor bij koude start? Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw auto?

Digicar biedt een uitgebreide oplossing voor hardnekkige inlaatvervuiling. Om deze vervuiling tegen te gaan, dienen de inlaatkanalen en -kleppen gestraald te worden. Dit wordt gedaan door middel van walnoot granulaat. Een relatief zacht materiaal wat geen schade achterlaat.

Het inlaattraject zal gedemonteerd worden, waarna elke cilinder stuk voor stuk het traject zal ondergaan. Er zullen een aantal cyclussen worden uitgevoerd, afhankelijk van de mate van vervuiling. Door deze uitgebreide werkwijze kan alle aanslag verwijderd worden.

Na uitgebreide controle zal het inlaattraject weer gemonteerd worden, als vanzelfsprekend met nieuwe pakkingen. Bij veel VAG motoren is het noodzakelijk om voor deze werkzaamheden de injectoren te demonteren. Na de werkzaamheden worden deze ook met een nieuw pakkingsetje teruggeplaatst.

Vraag geheel vrijblijvend een offerte voor inlaat reinigen van uw benzine motor!

Bekijk de mogelijkheden omtrent inlaat reinigen

Walnut Blasting Inlaat Reinigen Digicar 3

Cookie-instellingen

Digicar maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren