Naar inhoud
Maatwerk in Chiptuning Zoek op model/merk

Mag je een roetfilter verwijderen en is dit de beste oplossing?

APK en roetfilters, hoe zit het nou precies? Is het toegestaan om bij permanente roetfilterproblemen het roetfilter te verwijderen? Vragen die toch nog vaak terug blijven komen. Middels dit artikel geven wij informatie over de huidige wet- en regelgeving, met de oog op komende veranderingen.

Update APK regelgeving

In ons APK artikel 2018 hebben we u geïnformeerd omtrent de destijds vernieuwde APK-regels ten aanzien van het verwijderen van roetfilters. Omdat wij rechtstreeks betrokken waren bij het tot stand komen van deze regelgeving, konden wij u uit eerste hand informeren.

We waren namelijk gesprekspartner van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en hebben destijds bovendien meegewerkt aan diverse tests van TNO bij ons op locatie in Doetinchem.

Omdat wij alle hoogwaardige oplossingen aanbieden om roetfilter problematiek op te lossen is er bij ons een enorme expertise op dit gebied. Zo werken we in opdracht van veel merkdealers, transporteurs, garagisten, camperspecialisten om te adviseren bij roetfilter storingen en om deze storingen te verhelpen!

Regelgeving 2018

In 2018 is door de overheid bepaald dat het is toegestaan om het roetfilter te laten verwijderen bij personenauto’s tot bouwjaar 2011. Bij (lichte) bedrijfsauto’s is verwijderen van het roetfilter toegestaan tot het bouwjaar 2012. Officieel is het dan wel verplicht een (online) doormelding te maken bij de RDW. Voor deze bouwjaren zal het, ook met toekomstige regelgeving, mogelijk blijven het roetfilter te laten verwijderen.


Terug naar het blogoverzicht


Roetfilter-Diesel-filter-pagina-2000x461-2.jpg

Structurele roetfilter problemen?

Doordat er bij sommige auto’s sprake is van structurele of aanhoudende problemen rondom het functioneren van het roetfilter, gaan er stemmen op om bestaande regelgeving te versoepelen. Hierbij speelt ook mee dat het risico toeneemt op betreffende problemen bij een hogere kilometerstand of een verkeerde beslissing in diagnose/onderhoud.

Goedkope lapmiddelen, onvolledige diagnose of een slechte reiniging of verwijdering van het roetfilter zullen problemen juist vergroten en/of versnelt laten terugkomen. Dit geldt ook als er klakkeloos een nieuw filter wordt geplaatst en er geen verdere diagnose uitgevoerd wordt. Reparatiekosten kunnen hierdoor enorm oplopen met soms alle (financiële) gevolgen van dien!

Schakel daarom altijd een echte expert in bij het oplossen van roetfilter problemen! Digicar is u hierbij natuurlijk graag van dienst, maar als wij u zelf niet kunnen helpen staan we altijd klaar met een goed advies!

Voorgestelde versoepelingen

Hoewel er qua APK nog geen definitieve beslissing is genomen ten aanzien van regelgeving, gaan er stemmen op om het verwijderen van roetfilters toe te staan bij personenauto’s tot en met bouwjaar 2016 (in plaats van huidige bouwjaren 2011/ 2012).

Een verruiming van de huidige regels biedt een oplossing om buitensporige onderhoudskosten aan het roetfiltersysteem in te perken. Blijft natuurlijk wel belangrijk dat het verwijderen van het filter op een professionele wijze dient uitgevoerd te worden. Het regeneratieproces moet softwarematig op een goede manier worden stilgelegd. Wanneer dit niet gebeurt, blijven problemen zich onderliggend voortslepen. Of kan het een belemmering vormen bij reguliere diagnose of onderhoud. Vertrouw uw auto dus alleen toe aan een bewezen specialist!

Deeltjestest

Verder wordt er overwogen om een deeltjestest onderdeel uit te laten maken van de APK. Deze test stuit echter op de nodige weerstand uit zowel de politiek, maar ook vanuit de praktijk. Hier is dus ook nog veel onzekerheid over.

Doel van zo’n deeltjestest is om vast te stellen of er al dan niet sprake is van een verwijderd roetfilter. Voor de bouwjaren waarvoor het verwijderen van het roetfilter is toegestaan, maakt dit vanzelfsprekend geen verschil. Het doel is om verwijderen van roetfilters tegen te gaan bij nieuwe auto’s. Deze nieuwe auto’s vallen vaak nog binnen de fabrieksgarantie van toepassing en lopen deze auto’s door een lage kilometerstand überhaupt al een laag risico op roetfilter problemen. Het blijft de vraag of invoering van een deeltjestest van voldoende meerwaarde is.



Roetfilter-reinigen-machine.jpg

Digicar advies

Ervaart u met uw auto problemen rondom het roetfiltersysteem? Bent u benieuwd wat voor u de aan te bevelen oplossingen zijn? Informeer dan bij onze adviseurs voor een juiste oplossing! Niet voor niets zijn we gesprekspartners van het Ministerie en bieden we alle – wel uitsluitend de meest hoogwaardige – probleemoplossingen in eigen beheer aan! Particulier, maar ook voor merkdealers, garagisten, taxi- en koersdiensten. U kunt ons telefonisch bereiken via +31(0)314-362525, of mail naar info@digicar.nl.

Velden met een * zijn verplicht

Cookie-instellingen

Digicar maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren