Naar inhoud
Maatwerk in Chiptuning Zoek op model/merk

APK 2018: Uw roetfilter verwijderen of al verwijderd, wat nu?

Uw roetfilter verwijderen of al verwijderd? Er gaan al een geruime tijd de gekste verhalen de ronde omtrent het verwijderen van roetfilters. Er is nu meer duidelijkheid over (toekomstige) regelgeving.

Naar aanleiding van de vernieuwde APK regels alsmede de diverse interpretaties omtrent het verwijderen van roetfilters, onderstaand kort de feiten op een rij. Digicar heeft haar informatie gebaseerd op basis van Kamerstukken en rechtstreeks contact met onze contactpersoon bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Vernieuwd APK regels

Roetfilters zijn goed voor het milieu, laat daar geen misverstand over bestaan! Echter zijn er voertuigen waarbij roetfilters (over)gevoelig zijn voor roetfilter storingen. Mede om die reden zijn de volgende richtlijnen opgesteld:

Het is volgens de nieuwe APK regels, vanaf 20 mei 2018, nog steeds toegestaan het roetfilter te verwijderen. Bij personenauto’s tot bouwjaar 2011 en lichte bedrijfswagens tot bouwjaar 2012 mag het roetfilter worden verwijderd, zeker bij continue storingen en problemen is het roetfilter verwijderen aan te bevelen.

Roetfiltercontrole

De APK controle blijft, ten aanzien van het roetfilter, voor komende periode beperkt tot een visuele inspectie. Dit betekent, zonder het demonteren van onderdelen, controleren of het roetfilter aanwezig is. Een eventuele controle middels een fijnstof meetmethode blijft in Nederland vooralsnog buiten beschouwing. In Duitsland is het jaar 2021 genoemd voor de invoering van dergelijk systeem. In Nederland wordt nog gekeken of 2021 haalbaar is.

Registeren verwijderen roetfilter (RDW)

Het is vanaf heden mogelijkheden om een verwijderd roetfilter door te geven via de RDW. Op de RDW website kunt u de registratie van het voertuig online doorgeven. Of het noodzakelijk is voor uw auto kan online worden bekeken op de RDW website.

Link : RDW registratie

Gevolg van verwijderd roetfilter

Bij een verwijderd roetfilter is het logisch dat het milieu meer wordt belast, tenslotte is er een emissie-systeem buitenwerking gesteld. In de wet uitwerking Autobrief II is een verhoging van (wegen)belastingtarief voor dieselauto's zonder roetfilter opgenomen.

Als eerder omschreven mogen roetfilters worden verwijderd bij personenauto’s tot bouwjaar 2011 en bij lichte bedrijfswagens tot bouwjaar 2012. Het doorgeven van verwijdering van het roetfilter, via de RDW website is dan afdoende. De enige methode van controle is tijdens de jaarlijkse APK, die zich in eerste instantie beperkt tot enkel een visuele inspectie of het roetfilter 'aanwezig' is. De nieuw gestelde APK regels zullen voor veel bestuurders dan ook geen problemen opleveren.

Advies Digicar

Digicar raad af om roetfilters te verwijderen bij personenauto’s vanaf bouwjaar 2011 en licht bedrijfswagens vanaf bouwjaar 2012. Bij continue storingen/problemen rond het roetfilter kan men alsnog tot andere keuze komen. Laat u dan goed informeren wat de gevolgen zijn voor u als kentekenhouder.

Bij de bouwjaren tot 2011/2012 kan de optie van verwijderen – zeker bij continue storingen – absoluut uitkomst bieden en in sommige gevallen het beste advies zijn. De eventuele verhoging van het belastingtarief weegt bij veel merken/types niet op tegen de hoogte van de onderhoudskosten omtrent het roetfiltersysteem.

Mocht u vanuit milieuoogpunt het beste willen, dan adviseren wij een oplossing waarbij het roetfilter blijft functioneren. Dit zou kunnen betekenen door het roetfilter (met goede diagnose) te laten vervangen of onze hoogwaardige methode van roetfilter reinigen.


Digicar zal met alle betrokken partijen nauw contact onderhouden om u een zo goed mogelijk advies te geven.

Zodra wij iets voor u kunnen betekenen horen wij dan ook graag!


Terug naar het blogoverzicht

Cookie-instellingen

Digicar maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren